7 tips voor het optimaliseren van je website

Stella Marketingstrateeg en implementatiespecialist

De eerste tip voor een goede website is dat je heel precies weet wie je ideale kant is.

Wat zijn hun uitdagingen, welke pijnpunten ervaren zij? Welke oplossing kiezen ze nu en waar zit het gat tussen hun frustratie en het aanbod van je concurrentie? Zorg dat je antwoord kunt geven op deze vragen, want hoe specifieker jij bent in je ideale klant hoe meer jouw ideale klant zich door jou aangesproken zal voelen en hoe groter de kans is dat zij zich tot jou aangetrokken voelen.

Als we het hebben over tips voor een goede website, kan logica niet ontbreken. Kan jouw potentiële klant direct vinden waar hij of zij naar op zoek is? Of moeten zij zich een bult zoeken in grote lappen tekst die lastig leesbaar is? Vaak is informatie voor jou heel logisch, maar omdat jij de materie helemaal eigen hebt gemaakt, kan het zijn dat je de informatie voor jouw ideale klant helemaal niet zo logisch vertelt. Denk dan ook weer vanuit je ideale klant. Welke informatie is voor hen van belang en hoe kun je dit zo logisch mogelijk aan hen presenteren. Maak duidelijk menukoppen, maximaal 6 items, waar de over ons en contact pagina er een van is.

Nu je de eerste twee tips voor een goede website hebt gehad en er hopelijk mee uit de voeten kunt, is het van belang dat je jouw website gaat voorzien van kwalitatieve teksten met hierin een keywords verwerkt die aansluiten op de problemen en pijnpunten van je ideale klant. Een belangrijke om te onthouden is, is dat de teksten op je website niet gaan over jou, maar over je ideale klant. Want pas als jouw ideale klant zich aangesproken voelt op jouw website zullen ze de neiging hebben om verder te lezen en op je website aanwezig te blijven. Zoekmachines scannen continue websites op titels, teksten, afbeeldingen en video’s. Deze content moet aansluiten bij het antwoord wat jouw ideale klant heeft. Kies keywords die hierop aansluiten. bedenk waar jouw ideale klant op zou zoeken.

Een belangrijke tool die je helpt bij jouw zoekwoorden analyse is de Google zoekwoordenplanner. Deze tool helpt je inzicht te verkrijgen in hoe vaak er gemiddeld per maand op een bepaald zoekwoord wordt gezocht. Tevens krijg je een aantal suggesties te zien van vergelijkbare zoekopdrachten. Je vindt de Google zoekwoordenplanner in Google Ads.  Ubersuggest is een vergelijkbare tool, echter heb je voor deze tool geen Google Ads account nodig, in tegenstelling tot de Google keyword planner. Wil je uitgebreid aan de slag met je SEO voor je bedrijf, kijk dan eens naar de betaalde tool Semrush.

Tip voor een goede website die geoptimaliseerd is

Eén van de beste tips voor een goede website is dat je gaat werken aan het continue voorzien van content voor op je website. Wanneer een potentiële klant een zoekopdracht intoetst op Google, zal hij waarschijnlijk antwoord op een vraag wensen. Als jij hier het beste op aansluit, zal deze potentiële klant jouw website bezoeker door op jouw link te klikken in de zoekresultaten van Google.

Zoekmachines kijken niet alleen naar de techniek je teksten, maar vinden het fijn als jij jouw ideale klant zo goed mogelijk kunt voorzien in het oplossen van hun pijnpunten en uitdagingen. Ze zeggen niet voor niets. “Google only loves you when everyone else loves you first”

Veel ondernemers hebben een statische website. Er wordt weinig verandert aan de inhoud van de website en heeft als doel om te informeren over bepaalde producten of diensten. Bezoekers zullen de website enkel bezoeken wanneer ze expliciet op zoek zijn naar informatie over de producten of diensten. En wanneer ze deze informatie hebben gelezen is er geen noodzaak om meer terug te keren naar jouw website en dat is natuurlijk zonde. Wanneer je regelmatig blogt en artikelen publiceert die daadwerkelijk waarde toevoegen voor jouw doelgroep, hebben mensen een reden om terug te keren naar jouw website.

Hoe vaker een blog wordt gelezen, hoe beter het gevonden wordt in zoekmachines. Google geeft voorkeur aan actieve websites. Post je regelmatig iets nieuws, dan kan dit goed uitpakken voor je vindbaarheid. Maar kwaliteit gaat altijd boven kwantiteit. Hoe beter jij weet aan te sluiten bij jouw doelgroep hoe groter de kans is dat jouw doelgroep je gaat tegenkomen bij een zoekopdracht op Google, dus maak gebruik van deze tips voor een goede website.

Niets zo vervelend dat als je een link aanklikt op een website dat je een 404-code krijgt. “link niet gevonden” is de melding dan. het betekent dat de link waarnaar wordt verwezen niet meer bestaat en niet op de juiste wijze doorgelinkt is naar een andere url. Dit is echt een boomer voor de je ideale klant en een negatieve gebruikerservaring. Deze negatieve gebruikerservaring heeft dan ook een negatieve invloed op het tonen van jouw website in zoekmachines.

Elke pagina op je website heeft een titel Zorg dat deze uniek is en exact aangeeft waar de pagina over gaat. Zo geef je niet alleen duidelijkheid aan een potentiële websitebezoeker, maar geeft je ook duidelijk aan de zoekmachines.

De metadescription heeft niet direct invloed op je ranking in zoekmachines, maar moet de potentiële websitebezoeker in een paar zinnen overtuigen dat jouw website, en dan specifiek de pagina waar zij op gaan klikken, het beste resultaat is passend bij de zoekopdracht.

Voor de titel geldt dat hij niet langer mag zijn dan 60 tekens, anders wordt hij afgebroken. Voor de meta descriptions geldt een maximum van 160 tekens.

De laatste tip als het gaat om de beste 7 tips voor een goede website gaat over het verkrijgen van backlinks. Dit is een link van een andere website naar jouw website. Backlinks zijn voor de zoekmachines zoals Google belangrijk om te bepalen hoe populair jouw website of webpagina is. Hoe meer backlinks, hoe meer positieve aanbevelingen je eigenlijk hebt van andere websites.⁠

⁠Dat laatste is belangrijk, want er zijn heel veel partijen die je kunnen helpen met het realiseren van backlinks. Maar wat is een backlink waard als het geen echte waardering is? Wat is een review waard als deze niet echt is?⁠

⁠Wil jij serieus aan de slag met het verkrijgen van backlinks, kijk dan of je bijvoorbeeld gastblogs kunt schrijven voor andere websites die al een hogere waardering hebben en werk je aan het kwalitatief verzamelen van backlinks en dat is wat zoekmachines waarderen.⁠