Consistent nieuwe klanten aantrekken voor je praktijk doe je zo

Stella Marketingstrateeg en implementatiespecialist

Ben je een coach of therapeut en wil je consistent klanten aantrekken voor je praktijk?

Een effectieve strategie om dat te bereiken is door het consistent aantrekken van nieuwe potentiële klanten (leads). In dit artikel leg ik je uit hoe je dit kunt bewerkstelligen.

Consistent nieuwe klanten aantrekken doe je met leadgeneratie

Gemiddeld hebben mensen 7 contactmomenten nodig voordat ze beslissen om met je in zee te gaan. Daarnaast doorlopen mensen een klantreis (customer journey) voordat ze daadwerkelijk klaar zijn om een aankoop te doen. Leadgeneratie is het proces van het aantrekken en omzetten van potentiële klanten in gekwalificeerde leads voor je praktijk.

Kort gezegd maak je van een onbekende bezoeker op je website een bekende bezoeker, doordat je weet wie ze zijn en hoe je ze kunt bereiken. Wanneer je voldoende leads genereert en dit consistent doet, creëer je een vijver van potentiële klanten, waar je altijd uit kunt putten. Zo zorg je voor consistentie in de toestroom van nieuwe klanten en dus ook in de continuïteit van de groei van je praktijk.

Consistent nieuwe klanten kan als je weet wie je ideale klant is

Om hoogwaardige leads te genereren, is het essentieel om je ideale klant goed te kennen en te begrijpen. Identificeer de specifieke demografische, psychografische en gedragskenmerken van uw ideale klanten. Door hun pijnpunten, verlangens en voorkeuren te kennen, kun je jouw marketinginspanningen en je boodschap afstemmen om effectief bij hen te resoneren.

Optimaliseer uw website voor zoekmachines en voor meer conversie

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is cruciaal voor het genereren van organisch verkeer en het genereren van leads. Voer trefwoordonderzoek uit om relevante zoektermen voor uw coachingniche te identificeren. Optimaliseer de inhoud, metatags en koppen van uw website om hoger te scoren in de resultaten van zoekmachines. Door op de eerste pagina met zoekresultaten te verschijnen, vergroot u uw zichtbaarheid en trekt u meer potentiële klanten aan. Naast dat je goed vindbaar bent wil je natuurlijk ook dat de bezoeker zo lang mogelijk op je website blijft. Je website moet niet alleen visueel aantrekkelijk zijn, maar ook een naadloze gebruikerservaring bieden. Zorg ervoor dat je website duidelijk de waarde communiceert die je biedt en jouw expertise laat zien.

Bied content van hoge kwaliteit aan en kies voor een weggever

Deel je expertise via blogposts, video’s, podcasts of downloadbare bronnen op je eigen website en op social media. Door consequent hoogwaardige content te leveren, positioneer je jezelf als een autoriteit in je niche en trek je potentiële klanten aan. Een waardevolle weggever in de vorm van een ebook, masterclass, verborgen podcast, minitraining, video etc, helpen je om leads te genereren voor je praktijk. Deze content is dan namelijk alleen toegankelijk wanneer men gegevens achterlaat. Op deze manier maak je van een onbekende bezoeker, een bekende bezoeker, die later benaderd kan worden om de voeden met nog meer waardevolle en kwalitatieve informatie. 



Consistent nieuwe klanten aantrekken

Consistent nieuwe klanten aantrekken door het geven van webinars

Webinars of masterclases zijn krachtige tools voor leadgeneratie. Doordat men vooraf gegevens achter dient te laten om deel te nemen, maak je ook weer via deze weg van een onbekende bezoeker een bekende bezoeker. Organiseer informatieve en boeiende sessies over onderwerpen die relevant zijn voor je ideale klant. Biedt deelnemers niet alleen tijdens, maar ook na het webinar of de masterclass waardevolle inzichten en bruikbare tips.  

 

Maak gebruik van partners om consistent nieuwe klanten aan te trekken

Samenwerken met vergelijkbare bedrijven in je branche kan helpen om consistent nieuwe klanten aan te trekken voor je coachpraktijk. Identificeer potentiële partners die dezelfde doelgroep delen maar verschillende diensten aanbieden. Ontdek mogelijkheden voor crosspromotie, gezamenlijke webinars, masterclass of gastbloggen. Door hun bestaande doelgroep aan te boren, kun je jouw bereik vergroten en meer leads genereren.

Deel reviews, klantcases om consistent nieuwe klanten aan te trekken

Niets is krachtiger dan een review, testimonial of klantcase van tevreden klanten. Je doet er dan ook goed aan om hier consistent aandacht aan te besteden. Neem standaard een evaluatieformulier op als een traject van een cliënt afloopt en vraag ze toestemming voor het gebruik van een foto, naam en het bedrijfslogo. Zo wordt het tastbaar voor potentiële klanten en zijn zij sneller geneigd voor jou te kiezen in plaats van je concurrent.  

 

Wil je weten hoe je consistent klanten kunt aantrekken voor jouw praktijk?

Als Marketingstrateeg en implementatiespecialist help ik ambitieuze coaches en therapeuten om meer omzet, winst en klanten te behalen, met een marketingstrategie op maat en de implementatie hiervan. Tijdens een vrijblijvende strategiesessie kijk ik graag met je mee, welke marketingkansen je kunt benutten om de groei van je praktijk te realiseren. 

 

Lijkt het je wat? Klik dan op onderstaande button om een afspraak in mijn agenda in te boeken.