Een gratis weggever, dé marketingtool voor je bedrijf

Stella Marketingstrateeg en implementatiespecialist

Wanneer we het hebben over een gratis weggever voor marketingdoeleinden, betreft het een product of dienst die je gratis weggeeft in ruil voor een e-mailadres. Dit valt onder emailmarketing. Het is een misvatting dat e-mailmarketing niet meer past binnen je marketingstrategie omdat iedereen gebruikt maak van social media. In dit artikel leg ik je uit waarom je nooit te laat bent met het inzetten van een gratis weggever en dus het inzetten van emailmarketing voor jouw bedrijf.

Mensen, ook jij en ik, kopen oplossingen voor zijn of haar problemen

Maar voordat ik de diepte in ga over je weggever is het van belang dat je begrijpt hoe een aankoop nu eigenlijk werkt. Want wist je dat mensen overgaan tot een aankoop als ze een probleem ervaren? Natuurlijk geldt dat niet voor de dagelijkse boodschappen. Maar als het gaat om aankopen waar men over het algemeen wat langer over na moet denken, moet zij eerst een probleem ervaren, waarna ze op zoek gaan naar een oplossing.
Om je een voorbeeld te geven; ik heb nog niet zo lang geleden een camera gekocht. En dat is niet omdat er geen camera op mijn telefoon zit. Maar omdat ik tegen het probleem aanliep dat ik bij schemering geen goede foto’s kon maken, een probleem dus.

Als ik je vraag welk merk ik gekocht heb, dan vermoed ik dat je antwoord een Canon of een Nikon. Maar waarom? Omdat we deze merken vertrouwen, bewezen is dat zij kwaliteit leveren en het gebruik van de camera gemakkelijk maken.

De gratis weggever is de eerste stap naar vertrouwen en loyaliteit

Wanneer je een gratis weggever inzet voor je business, deel je jouw kennis en expertise. Het is over het algemeen de eerste keer dat mensen echt met je kennis maken. Als je zorgt dat jouw gratis weggever heel veel waarde bevat voor jouw doelgroep, is de kans groot dat ze graag nog meer van je willen, lezen, zien of horen. Het bewijs leveren dat je de expertise in huis hebt om het probleem voor mensen op te lossen is zoveel krachtiger dan het alleen maar te roepen.

een gratis weggever waardevolle leads

Wat voor gratis weggever werkt er nu voor jouw business?

Als je denkt dat een gratis weggever altijd een ebook moet zijn heb je het mis! Denk bijvoorbeeld eens aan een checklist, stappenplan, handleiding, scan, infographic, tool, video(serie), korte training, challenge, whitepaper etc. Het kan dus van alles zijn.
Wie is jouw ideale klant en wat hebben zij nodig? Waarmee kun je hen helpen? De belangrijkste regel voor een gratis weggever is dat je heel veel waarde geeft. Deel zoveel mogelijk kennis en expertise in een begrijpbare taal voor jouw doelgroep. Dit zorgt ervoor dat zij dit zelf kunnen toepassen. De gratis weggever heeft een informatief doel en geen promotioneel doel.Vind je het lastig om inspiratie op te doen voor jouw gratis weggever? Vraag het je doelgroep! Zij weten als geen ander waar de behoefte ligt.

“Door de inzet van een gratis weggever ben je in het bezit van het e-mailadres van oprecht geïnteresseerden, je schiet daarmee niet langer op hagel, maar kunt veel gerichter communiceren”

Van kennis, naar oplossing

Ok, je weet nu waarom een weggever belangrijk is en misschien weet je ook al welke vorm het krijgt en welke onderwerpen je wilt aansnijden. Dan is het belangrijk dat je het proces goed gaat inrichten, zodat je ook daadwerkelijk leads gaat binnenhalen met je splinternieuwe freebee. De eerste stap van je weggever was dat je laat zien dat je de kennis en expertise in huis hebt om het probleem van je doelgroep op te lossen. Nu je in het bezit bent van een emailadres, heb je een mogelijkheid om te communiceren met mensen die oprecht in jou en jouw bedrijf geïnteresseerd zijn. Waar je met social media vaak op hagel schiet, kun je met emailmarketing precies de juiste mensen bereiken. Je schiet dus niet meer op hagel, maar kunt veel gerichter communiceren.

De tweede stap is dat je laat zien op welke manieren je hun problemen kunt oplossen. Dit doe je nog steeds door het delen van waarde. Stuur elke maand je blogbericht, een waardevolle video met tips of een eerste hoofdstuk van een cursus. Kortom, laat zien op welke manieren jij jouw ideale klant kunt helpen.

Van oplossing naar vertrouwen

Het doel van emailmarketing is dat je een oprechte relatie opbouwt. En dat verschilt niet heel veel van de relatie die je bijvoorbeeld hebt met je partner. Is er geen vertrouwen in de relatie, dan is er ook geen kans op slagen. Dit werkt niet anders als de relatie die je opbouwt met je klant. Is er geen vertrouwen dan wordt er niet gekocht. Ga dus niet voor de quick fix, door mensen jouw product of dienst aan te smeren. Zorg ervoor dat ze oprecht het vertrouwen krijgen dat jij de beste keus bent om hun probleem op te lossen. Maak een klantcase,  verzamel reviews en plaats ze op je website, deel ze op je social media kanalen, en het belangrijkste om niet te vergeten; stuur het naar je mailinglijst. Zodra jouw ideale klant weet dat jij de kennis en expertise in huis hebt, de manier waarop jij hun probleem oplost hout snijdt en het vertrouwen krijgt dat jij de beste oplossing bent, dan ga jij verkopen, je doelen behalen en rocken met je bedrijf!

Welke tools kun je het beste gebruiken om je weggever te maken en het proces in te richten?

Wat. nu zo leuk is , is dat je helemaal geen design skills nodig hebt om een leuke weggever te maken. Met Canva kun je redelijk eenvoudig met verschillende templates aan de slag en kun je die prachtige weggever helemaal zelf maken. Ook jouw emailmarketing kun je geheel automatiseren, kijk eens naar ActiveCampaign of de Nederlandse variant hiervan MailBlue. Hiermee kun je niet alleen je mails automatiseren, maar ook je leads bijhouden en je resultaten meten.

Wil je ook een geautomatiseerd leadgeneratie proces? Als marketingstrateeg en implementatiespecialist help ik hier graag mee. Klik op onderstaande button voor meer informatie.