Een succesvolle contentstrategie voor coaches

Stella Marketingstrateeg en implementatiespecialist

Je weet vast dat het delen van waardevolle content je helpt je bereik te vergroten, je expertise te tonen en consistent nieuwe klanten aan te trekken. Toch hebben veel coaches en therapeuten moeite om consistent content te maken en te delen. De oorzaak hiervan is dat er geen duidelijke strategie is, waardoor ze niet goed weten wat ze kunnen creëren en delen en daardoor onvoldoende zichtbaar zijn. In dit blogartikel deel ik waarom een contentstrategie cruciaal is voor coaches en deel ik mijn bewezen contentstrategie, zodat jij als coach exact weet hoe je wel consistent zichtbaar bent en blijft voor jouw potentiële klanten.

Het belang van een contentstrategie voor coaches

Een contentstrategie is de blauwdruk van je online aanwezigheid. Het helpt je bij het plannen, creëren en verspreiden van waardevolle en relevante content voor je doelgroep. Voor coaches is het hebben van een goed doordachte contentstrategie van cruciaal belang om de volgende redenen:

  1. Het opbouwen van je autoriteit en expertise

Als coach wil je jezelf positioneren als een expert in je vakgebied. Door regelmatig waardevolle content te delen, zoals artikelen, video’s en podcasts, kun je je kennis en ervaring laten zien. Dit zal potentiële klanten aantrekken die op zoek zijn naar begeleiding en expertise.

  1. Het opbouwen van vertrouwen

Vertrouwen opbouwen is essentieel als coach. Door consistent hoogwaardige content te leveren, kun je het vertrouwen van je publiek winnen. Wanneer mensen je als een betrouwbare bron beschouwen, zijn ze eerder geneigd om gebruik te maken van je diensten.

  1. Het vergroten van je online zichtbaarheid

Een effectieve contentstrategie kan je helpen om hoger te ranken in zoekmachines zoals Google. Hierdoor kunnen mensen die op zoek zijn naar coachingsdiensten jou gemakkelijker vinden. Dit kan leiden tot meer verkeer naar je website.

Goede content houdt rekening met de klantreis van jouw potentiële klant

Om de juiste content voor je doelgroep te kunnen maken, zul je de klantreis van jouw potentiële klant moeten leren begrijpen. De klantreis, ook wel customer journey genoemd,  omvat verschillende fasen waarin potentiële klanten zich bevinden voordat ze een aankoopbeslissing nemen. Deze fasen zijn awareness (bewustzijn), consideration (overweging) en decision (beslissing), die ik hieronder zal uitleggen.

Customer Journey of klantreis

Awareness  fase (Bewustzijn)

De eerste fase van de customer journey is bewustwording. Dit is het moment waarop potentiële klanten zich realiseren dat ze een probleem hebben of een behoefte willen vervullen. In deze fase zijn mensen nog niet bekend met specifieke merken of oplossingen. Ze beginnen met het verkennen van hun opties via zoekmachines zoals Google.

 

Wil je potentiële klanten aantrekken is het maken van content voor mensen in deze fase van de klantreis essentieel. Door informatieve content te creëren, zoals blogposts, video’s en podcasts, help je potentiële klanten die op zoek zijn naar antwoorden. 

 

Consideration fase (Overwegingsfase)

In de consideration fase hebben potentiële klanten al wat onderzoek gedaan en zijn ze op zoek naar meer specifieke informatie over mogelijke oplossingen voor hun behoeften. Ze vergelijken verschillende merken en diensten om te bepalen welke het beste aan hun eisen voldoen.

 

In deze fase kun je content aanbieden die dieper ingaat op de voordelen en kenmerken van jouw dienst(en). Dit kan bijvoorbeeld bestaan uit productvergelijkingen, gedetailleerde handleidingen, klantrecensies en casestudies. Deze content moet waardevol en relevant zijn en passen bij de zoekwoorden en zoekzinnen die potentiële klanten in deze fase gebruiken.

Het is belangrijk om in deze fase vertrouwen op te bouwen en jezelf te positioneren als een betrouwbare bron van informatie en expert in je vakgebied.

 

Decision fase (Beslissingsfase)

De decision fase is het moment waarop potentiële klanten klaar zijn om een aankoopbeslissing te nemen. Ze hebben alle informatie verzameld die ze nodig hebben en zijn klaar om te kiezen welk product of welke dienst het beste bij hen past.

Breng voordelen in kaart en weerleg bezwaren

In deze fase is het van belang dat je content creëert die jouw ideale klant doet besluiten om over te gaan tot een aankoop. Je kunt hier denken aan het benoemen van voordelen en het wegnemen van eventuele bezwaren die jouw ideale klant heeft en weggenomen moetne worden. Denk hierbij aan bezwaren zoals:

  • Waarom zou ik voor jou moeten kiezen en niet voor een ander?
  • Levert mijn investering wel resultaat op?
  • Kan ik het toch niet beter zelf doen?

Je kunt het weerleggen van bezwaren goed ondersteunen met het laten zien van reviews en testimonials. 

Daarnaast is het belangrijk dat je informatie over je dienst duidelijk presenteert en je het aankoopproces zo makkelijk mogelijk maakt voor je ideale klant. Zorg dat je website voorzien is van een duidelijke salespagina, waarop vermeld wordt wat de resultaten zijn als ze met jou als coach in zee gaan en dat je dienst duidelijk wordt gepresenteerd. Plaats duidelijke call to action (CTA’s) en zorg dat het bestelproces soepel verloopt.

Wees je er bewust van dat het belangrijk is om na de aankoop te blijven communiceren met klanten. Dit kan onder meer via follow-up e-mails, klantenservice en loyaliteitsprogramma’s. Het behouden van klanten is net zo belangrijk als het aantrekken van nieuwe.

 

Een doordachte contentstrategie is een onmisbaar instrument voor coaches die willen groeien. Door je doelgroep te begrijpen, duidelijke doelen te stellen, relevante zoekwoorden te gebruiken, diverse content te creëren en consistent te publiceren, kun je je online aanwezigheid versterken en je coachingpraktijk laten groeien. Blijf ook altijd bereid om je strategie te optimaliseren op basis van de feedback en gegevens die je verzamelt. 

In één keer je marketingstrategie voor elkaar?

Wil je na het lezen van dit artikel echt serieus aan de slag met het creëren van content, maar vind je het lastig om de vertaalslag te maken naar jouw eigen praktijk? Ik help je hier graag mee

In het online groeitraject help ik je in 12 weken je online zichtbaarheid te vergroten en een unieke positie in jouw markt te veroveren, zodat jij meer klanten genereert voor jouw bedrijf. Ik voorzie je van strategisch marketingadvies, zodat we jouw bedrijf onderscheidend in de markt gaat zetten, optimaliseer je website voor zoekmachines en voor het behalen van meer conversie en geef je advies over het maken van strategische content, zodat jij on top of mind bent bij jouw ideale klant en de juiste mensen aantrekt.