De Google E-E-A-T update, wat betekent het voor de zichtbaarheid van je website?

Stella Marketingstrateeg en implementatiespecialist

Alles wat we willen weten zoeken we op in de zoekmachines online. We vertrouwen erop dat zoekmachines zoals Google ons voorzien van betrouwbare informatie, vanuit betrouwbare bronnen en dat het zoekresultaat aansluit op onze zoekintentie die men heeft. Google neemt hierin haar verantwoordelijkheid en heeft recentelijk de Google E-E-A-T-update gelanceerd. E-E-A-T staat voor Experience, Expertise, Authoritativeness en Trust. In dit artikel ga ik dieper in op hoe deze update invloed heeft op zoekresultaten en dus ook op de manier waarop jouw website zichtbaar is in zoekmachines, zodat jij dit kunt toepassen zodat je jouw website beter vindbaar kunt maken in Google.

Als ondernemer is het belangrijk om op de hoogte te zijn van deze update en te weten op welke manier deze update invloed heeft op de zoekresultaten.  Op deze manier kun je jouw website optimaliseren om een goede positie in de zoekmachine te verkrijgen en te behouden.  

Experience; past de content die je deelt logischerwijs bij jouw professionele ervaring?

Wanneer Google het heeft over Experience, gaat het om de ervaring die jij als ondernemer hebt met het onderwerp waar je content over maakt. Als marketingstrateeg is het voor mij logisch dat ik dit artikel schrijf omdat ik mijn klanten help om hun website beter zichtbaar en vindbaar te maken in zoekmachines. Maar stel nu dat ik ga schrijven over hoe je het beste op een goede manier kan afvallen? Dat is niet logisch. Google zal mijn content hierover dus lager waarderen omdat ik niet degene ben die hier logischerwijs uit ervaring kan spreken.

Expertise binnen de Google E-E-A-T update

 De Google E-E-A-T update benadrukt het belang van expertise bij het beoordelen van online content. Google geeft tegenwoordig de voorkeur aan inhoud die wordt gecreëerd door experts in hun respectievelijke vakgebieden. Dit betekent dat het delen van waardevolle en relevante informatie vanuit een deskundig perspectief essentieel is. Als je een expert bent in jouw vakgebied, is het belangrijk om dit te laten zien door middel van hoogwaardige inhoud zoals blogposts, whitepapers of video’s. Vergeet niet om jouw kwalificaties, ervaring en prestaties op een duidelijke en geloofwaardige manier te communiceren.

Zoekmachineoptimalisatie E-E-A-T update

Authoritativeness, draagt jij bij aan het professionaliseren van jouw branche?

Autoriteit is een ander cruciaal element van E-E-A-T. Google hecht waarde aan content van betrouwbare bronnen. Het is belangrijk om te worden erkend als een betrouwbare en invloedrijke bron in jouw vakgebied. Dit kan worden bereikt door het verkrijgen van kwaliteitsvolle backlinks van andere gerenommeerde websites, het opbouwen van samenwerkingsverbanden met invloedrijke mensen in jouw branche en het actief bijdragen aan relevante online gemeenschappen. Het opbouwen van jouw autoriteit kost tijd, maar het kan aanzienlijke positieve gevolgen hebben voor jouw zoekresultaten.

Dit gaat niet alleen om het schrijven van goede inhoudelijke stukken, maar het is ook van belang dat de schrijver van de content als expert gezien wordt.

Door regelmatig nieuwe content te publiceren op je website waarin je laat zien dat je expert bent in je vakgebied en je jouw kennis up to date houdt. 

Trust: Hoe betrouwbaar is de content die jij publiceert en deelt?

Met de E-E-A-T-update streeft Google naar het verstrekken van betrouwbare informatie aan gebruikers. Dit betekent dat het van cruciaal belang is om ervoor te zorgen dat jouw content nauwkeurig, actueel en betrouwbaar is. Controleer jouw content grondig voordat je deze publiceert en vermijd het verspreiden van onjuiste of misleidende inhoud. Het is ook raadzaam om bronnen te gebruiken die als betrouwbaar worden beschouwd en waar mogelijk jouw bronnen te vermelden, zodat gebruikers de informatie kunnen verifiëren.

Praktische overige tips voor het optimalisatie van je website voor zoekmachines

De volgende tips wil ik je graag nog meegeven als het gaat om het optimaliseren van jouw website voor zoekmachines. 

  • Verdiep je in jouw doelgroep en begrijp welke informatie ze zoeken. 
  • Richt je op het bieden van waardevolle en relevante content dat aansluit bij hun behoeften.
  • Investeer in kwalitatieve content dat informatief, goed gestructureerd en gemakkelijk te lezen is. 
  • Optimaliseer jouw website en pagina’s met relevante zoekwoorden en metadata om de zichtbaarheid te vergroten.
  • Zorg ervoor dat jouw website snel en responsief is, aangezien gebruikers een goede gebruikservaring verwachten.

 

Stimuleer betrokkenheid en interactie met jouw content door middel van sociale media, reacties en shares.

Hou er rekening mee dat regel omtrent SEO door zoekmachines kunnen veranderen na verloop van tijd. Het is raadzaam om altijd op de hoogte te blijven van de laatste updates en richtlijnen van Google om jouw SEO-strategie up-to-date te houden.

Wil jij werken aan je zichtbaarheid in zoekmachines, maar ontbreekt het je aan kennis of tijd?

Als Marketingstrateeg en implementatiespecialist help ik je graag met een marketingstrategie op maat en de complete technische implementatie hiervan. Zo help ik je met een strategie en een compleet plan, optimaliseer ik je website voor zoekmachines en voor het behalen van meer conversie en help ik je met het consistent genereren van gekwalificeerde leads. 

Ben je benieuwd hoe ik je kan helpen? Boek dan geheel vrijblijvend een strategiesessie bij mij in. Ik kijk graag naar de groeikansen die ik voor je zie en zo kunnen we achterhalen of ik de juiste persoon voor je ben om je te helpen met het efficiënt en effectief inzetten van marketing voor je bedrijf, zodat je meer resultaat behaald met marketing in de vorm van meer omzet, meer winst en meer klanten.

Klik op de button om jouw plek te claimen.