Hoe je met strategische content meer klanten naar je praktijk krijgt

Stella Marketingstrateeg en implementatiespecialist

Strategische content is een effectief middel om jouw praktijk te laten groeien. In een sterk concurrerende markt, waar je je als coaches of therapeuten in bevindt, worden jouw potentiële klanten gebombardeerd met allerlei informatie. Door content te creëren die inspeelt op de behoefte en pijnpunten en aansluit bij de wensen en verlangens, kun jij jezelf profileren binnen je doelgroep. 

Wat is strategische content?

Strategische content is het creëren en verspreiden van waardevolle, relevante en consistente content met een duidelijk doel. Het richt zich op het leveren van informatieve en boeiende inhoud die voldoet aan de behoeften van je publiek. Strategische content zorgt ervoor dat je jouw naamsbekendheid kunt vergroten, je expertise kunt uitdragen, vertrouwen kweekt bij je doelgroep en relaties met je doelgroep opbouwt. 

Strategische content creëren kan alleen als je je ideale klant kent

Voordat je aan de slag gaat met het creëren van strategische content, is het essentieel om je ideale klant heel goed te kennen. Onderzoek hun demografie, interesses, pijnpunten en voorkeuren. Met deze kennis kun je content ontwikkelen die inspeelt op hun specifieke behoeften en verlangens. Door je content af te stemmen op je publiek, vergroot je de kans om hun aandacht te trekken en een loyale aanhang op te bouwen.

Strategische content maken die rekening houdt met de klantreis


Welke dienst je ook aanbiedt, je hebt altijd met mensen te maken. En omdat we met mensen te maken hebben is het van belang dat je weet hoe ons brein werkt als het gaat om het doen van een aankoop. Want als je weet hoe het brein werkt, weet je ook hoe je hierop kunt inspelen en kun je al je marketingactiviteiten hierop aanpassen. De customer journey of klantreis is de reis die een klant aflegt vanaf het eerste contact met een bedrijf tot aan het moment dat hij of zij een product of dienst afneemt.  De customer journey kan worden onderverdeeld in verschillende fasen, afhankelijk van de manier waarop een bedrijf zijn klanten benadert. Een veelgebruikte indeling is de volgende:

De awareness fase

De awareness fase is wanneer jouw potentiële klant symptomen van een probleem of kans ervaart en uitdrukt. Ze doen onderzoek naar kennis om hun probleem beter te begrijpen, te kaderen en een naam te geven. Dit is de fase waar je klanten voor het eerst in aanraking komen met je merk. Mensen moeten weten dat je bestaat. Wie ben je? Wat doe je en waarvoor sta je? Veelal wordt hiervoor online advertising, blogs en social media gebruikt.

De consideration fase

Een potentiële klant bevindt zich in de consideration fase wanneer een prospect nu duidelijk heeft bepaald en een naam heeft gegeven aan hun probleem of kans. Ze hebben onderzoek gedaan naar de verschillende oplossingen of methoden en begrijpen hoe ze het probleem op moeten lossen. De klant is nu bekend met je merk en gaat hoogstwaarschijnlijk op zoek naar alternatieven. Maar liefst 81 procent van de kopers doet vergelijkend onderzoek voordat ze een aankoop doen. Dit kan met prijsvergelijking, productbeschrijvingen of productreviews. Er is een verschil tussen nieuwe en terugkerende klanten. Nieuwe klanten doen er langer over om een aankoop bij je te doen en zitten dus langer in de consideration-fase. Terugkerende klanten zijn al bekend met je en voelen zich al comfortabel genoeg om een herhaal aankoop te doen.

De decision fase

Een potentiële klant bevindt zich in de decision fase wanneer een prospect een besluit heeft genomen over hun oplossingsstrategie, methode of aanpak. In deze fase gaan ze op zoek naar de beste partij die hem of haar aan de oplossing kan helpen.
Een effectieve strategie begint bij het begrijpen van deze klantreis en Door inzicht te krijgen in de reis die klanten afleggen, kun je jouw website optimaliseren, content maken en je dienstverlening optimaliseren, zodat je nog beter kunt aansluiten bij de behoeften en wensen van de klant op elk moment van de reis. Met uiteindelijk doel om hen te helpen een juiste keuze te maken.

De klantreis marketingcomponist

Strategische content maken door het gebruik van storytelling

Storytelling is een krachtig hulpmiddel bij het opbouwen van een merk. Creëer boeiende verhalen die de waarden, missie en het onderscheidend vermogen van je praktijk laten zien. Deel verhalen die jouw ideale klant emotioneel aanspreken en gevoelens van vertrouwen, empathie of inspiratie oproepen. Betrokken merkverhalen hebben het potentieel om een blijvende impact te creëren en diepere verbindingen tussen uw merk en uw doelgroep te bevorderen.

Het gebruik van verschillende SEO-technieken

Het optimaliseren van je content voor zoekmachines is essentieel om de zichtbaarheid ervan te verbeteren en organisch verkeer naar je website te leiden. Voer grondig zoekwoordonderzoek uit om relevante termen en woordgroepen te identificeren waar jouw potentiële klant naar zoekt. Neem deze zoekwoorden op natuurlijke wijze op in je content. Denk hierbij ook aan koppen, subkoppen en meta beschrijvingen. Door effectieve SEO-technieken te implementeren, kun je de online zichtbaarheid van je praktijk vergroten en een breder publiek aantrekken.

 

Visuele content is een goede keus als het gaat om strategische content

Visuele content zegt vaak meer dan 1000 woorden. Neem opvallende afbeeldingen, video’s, infographics en andere visuele elementen op in uw contentstrategie. Visuals helpen de tekst op te splitsen,  je content aantrekkelijker te maken en de algehele gebruikerservaring te verbeteren. Overtuigende beelden kunnen ook eenvoudig worden gedeeld op sociale mediaplatforms, waardoor het bereik van uw merk wordt vergroot en de naamsbekendheid toeneemt.



Strategische content delen op social media

Social media platforms bieden uitstekende mogelijkheden om met je ideale klant in contact te komen en merkloyaliteit op te bouwen. Deel regelmatig waardevolle strategische content, reageer op opmerkingen en berichten en voer zinvolle gesprekken met je volgers. Betrokkenheid bij jouw (potentiële) klanten maken je merk menselijker, het versterkt relaties en vergroot het bereik.

Succes meten en strategieën verfijnen

Om de effectiviteit van je  contentstrategie te waarborgen, is het cruciaal om key performance indicators (KPI’s) bij te houden en te meten. Houd statistieken bij zoals websiteverkeer, betrokkenheid, conversieratio’s en bereik op sociale media. Analyseer de gegevens en gebruik deze om uw contentstrategieën voortdurend te optimaliseren. Door te begrijpen wat wel en niet werkt, kun je je content optimaliseren om betere resultaten te behalen.

Wil je weten hoe je strategische content kunt toepassen in jouw praktijk?

Als Marketingstrateeg en implementatiespecialist help ik ambitieuze coaches en therapeuten om meer omzet, winst en klanten te behalen, met een marketingstrategie op maat en de implementatie hiervan. Tijdens een vrijblijvende strategiesessie kijk ik graag met je mee, welke marketingkansen je kunt benutten om de groei van je praktijk te realiseren. 

Lijkt het je wat? Klik dan op onderstaande button om een afspraak in mijn agenda in te boeken.