Je ideale klant bepalen, zo doe je dat!

Stella Marketingstrateeg en implementatiespecialist

Je ideale klant bepalen is de eerste en een heel belangrijke stap voor het creëren van een sterke strategische basis voor jouw bedrijf. Toch zij er  heel veel ondernemers waar ik mee werk, die het lastig vinden om hun doelgroep te omschrijven. Ik krijg vaak de opmerking van ondernemers dat ze bij het beschrijven van de ideale klant een heleboel mensen uitsluiten. Dat klopt deels, maar bedenk dat als je niemand persoonlijk aanspreekt, niemand zich persoonlijk aangesproken zal voelen. Hoe specifieker jij deze groep durft aan te spreken hoe aantrekkelijker jij wordt voor jouw doelgroep.

Wat zijn de voordelen van je ideale klant bepalen?

Je ideale klant bepalen heeft naast dat je iemand persoonlijk aanspreekt vele voordelen, namelijk:

     

      • Zodra jij jouw ideale klant helder hebt, kun je jouw klanten gemakkelijk vinden. Je weet naar wie je op zoek bent

      • Je kunt effectiever en efficiënter communiceren, alle communicatie kun je richten op die ene groep en je kunt hun hulpvraag beantwoorden

      • Meer duidelijkheid naar je klanten, ze weten dat je er specifiek voor hen bent en dat je hun problemen kent.

      • Mensen kunnen makkelijker naar jou doorverwijzen, jouw netwerk weet beter wie je zoekt.

    Je ideale klant bepalen, hoe doe je dat?

    Nu je weet wat het belang is van het bepalen van je ideale klant, is het natuurlijk wel belangrijk dat je weet hoe je dit moet doen. Om je hierbij te helpen heb ik 3 vragen voor je opgesteld. 

       

        1. Wat hebben de mensen in je doelgroep met elkaar gemeen?
          Naast dat je deze vraag kunt beantwoorden op basis van demografische kenmerken, zoals leeftijd en geslacht. Maar probeer hier dieper over na te denken. Welke uitdagingen hebben zij? In welke fase van hun leven zit jouw ideale klant en welke invloed heeft dat op hun dagelijks leven? Welke politieke voorkeur hebben zij, welke programma’s kijken zij naar? Welke bladen of kranten lezen ze? Op welke manier vergaren zij hun informatiebehoefte. Zoals je al merkt zijn dit andere vragen dan leeftijd en geslacht.

        1. Welke problemen ervaren zij?
          Waar loopt jouw ideale klant tegenaan? Denk bijvoorbeeld aan ondernemers die een prachtig product hebben, maar niet weten hoe zij het aan de man moeten brengen, waardoor er weinig tot geen omzet is. Of een vrouw in de overgang die al naar 10 verschillende specialisten is geweest en niet geholpen wordt? Iemand die graag wil afvallen en het maar niet lukt en stuit op onbegrip. Kortom, verdiep je in de belevingswereld van jouw ideale klant

      1. Welke angsten hebben zij?
        Angsten gaan verder dan het ervaren van problemen. Angst zorgt ervoor dat mensen verlammen, wegrennen of hun kop in het zand steken. Om je ideale klant zo goed mogelijk te leren kennen is het essentieel dat je weet welke angsten zij hebben. Misschien zijn ze bang om te falen, om te worden gezien als mislukt, om niet meer voor hun gezin te kunnen zorgen, geen financiële middelen te hebben, geen aantrekkelijke vrouw meer te zijn etc. 
        Je ideale klant bepalen

      Jouw ideale klant zoekt een oplossing, geen product of dienst

      Het klinkt hard, maar jouw potentiële klant is niet op zoek naar jouw bedrijf. Ze willen een oplossing voor hun probleem. Het is dus zaak dat jij zo goed mogelijk weet welke problemen en pijnpunten jouw ideale klant ervaart waar zij vanaf willen. Ze zoeken een oplossing om van deze pijn af te komen, bijvoorbeeld:

      “Mijn website is onvoldoende zichtbaar”

      “Ik wil van mijn overtollige kilo’s af”

      “Mijn huis is altijd een troep”

      Als jouw potentiële klant eenmaal zijn of haar probleem duidelijk heeft, zal hij of zij dit gaan intoetsen op Google. En hoe tof zou het zijn als jij daar als eerste verschijnt en jouw ideale klant jou gemakkelijk kunt vinden!

      Wat levert het jouw ideale klant op als hij of zij jouw product of dienst afneemt?

      Dit is een vraag die niet eenvoudig te beantwoorden is, maar wel ontzettend belangrijk is. Met mijn kennis in online marketing help ik bijvoorbeeld om ondernemers beter zichtbaar te zijn. Maar dat is niet het doel op zich. Uiteindelijk levert een betere online zichtbaarheid voor je bedrijf, meer omzet op en levert het dus een bijdrage aan de financiële zekerheid voor de ondernemer. Financiële zekerheid draagt weer bij aan het kunnen doen waar je gelukkig van wordt, wat dus uiteindelijk bijdrage aan het levensgeluk van mijn ideale klant. Probeer zo ook op deze manier naar jouw product of dienst te kijken. Help jij mensen naar een gezondere levensstijl, dat is dat dus niet het doel, op zich, maar een gezondere levensstijl zorgt voor meer energie en dus meer levenslust, waardoor het bijdrage aan het geluk.

      Weet wie jouw ideale klant is, wat het gedrag, interesses, voorkeuren en pijnpunten zijn en welke waarde jouw product of dienst geeft aan jouw ideale klant. Dit is de basis voor de juiste communicatie naar je potentiële klanten. En dat levert je meer zichtbaarheid, omzet en financiële zekerheid op, zodat jij kunt doen waar je gelukkig van wordt!

      Je ideale klant bepalen is essentieel voor een succesvol bedrijf

      Duik in die angsten van jouw ideale klant, want als jij hen kunt helpen met het wegnemen van deze angsten en de oplossing voor ze hebt en bent, komen ze naar jou toe en niet naar een ander.