Hoe vergroot je je naamsbekendheid?

Stella Marketingstrateeg en implementatiespecialist

Je naamsbekendheid vergroten is essentieel om je business te laten groeien. Dat klinkt natuurlijk heel leuk in theorie, maar je moet het dan natuurlijk nog wel in de praktijk brengen. En hier gaat het vaak mis. veel ondernemers weten wel dat het belangrijk is en willen hier ook graag aan werken, maar weten niet hoe. In deze blog geef ik je 10 concrete tips hoe jij dit kunt aanpakken.

Je naamsbekendheid vergroten bij de juiste mensen

Het vergroten van je naamsbekendheid heeft alleen zin als je jouw bereik vergroot bij de juiste mensen. Je hebt er immers niks aan als heel veel mensen weten wie jij bent en wat je doet, maar deze mensen vervolgens nooit klant bij je zouden worden. Natuurlijk kan het zo zijn dat die mensen weer andere mensen kennen en hen doorverwijzen naar jou, maar dat is natuurlijk wel een hele lange weg. Als je op deze manier probeert aan klanten te komen blijf je afhankelijk van andere mensen en dat is natuurlijk wel het laatste wat je wil. 

Zorg er om die reden voor dat je voor jezelf heel helder hebt wie je ideale klant is, zodat je weet wie je wilt bereiken. Wie is je ideale klant en waar haalt jouw ideale klant zijn informatiebehoefte vandaan? Want als jij elke week trouw op LinkedIn aanwezig bent en jouw ideale klant zit op Instagram, tja dan gaat het natuurlijk mis. 

Help jij vrouwen met urineverlies, ik noem maar iets hè, en je legt folders neer bij de huisarts in de hoop je naamsbekendheid te vergroten, maar tegelijkertijd zou jou ideale klant nooit een dergelijke folder bij de huisarts meenemen uit schaamte, ja dan gaat niet natuurlijk niet werken. Zorg dat je weet op welke manier jij jouw ideale klant kunt bereiken.

Los de problemen op van je ideale klant en je vergroot je naamsbekendheid

Als je weet met welke middelen je jouw ideale klant kunt bereiken, is het natuurlijk wel noodzakelijk dat je weet met welke boodschap je ze kunt bereiken. Door exact te weten welke problemen behoefte, pijn en verlangens jouw ideale klant heeft en hier vervolgens een oplossing voor te hebben, kun jij jouw ideale klant echt bereiken. 

Probeer eens je ogen dicht te doen en te achterhalen waar jouw ideale klant nu echt wakker van ligt. Waar wil hij of zijn vanaf? Welke frustraties heeft jouw ideale klant. Waar wil hij of zij een oplossing voor? Als je dat weet, weet je ook exact welke informatiebehoefte zij hebben. Door antwoorden te geven op de vragen die jouw ideale klant heeft kun jij jouw naamsbekendheid vergroten bij de juiste mensen omdat je laat zien dat je hen begrijpt en een oplossing kan bieden daar waar zij mee zitten.

Naamsbekendheid vergroten

Je naamsbekendheid vergroten lukt als je werkt aan je SEO

Je naamsbekendheid vergroten doe je door te werken aan een strategie op de korte, maar ook op de lange termijn. Daar waar adverteren op de korte termijn resultaat oplevert, is werken aan je SEO een strategie voor de lange termijn.SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Je optimaliseert jouw website voor zoekmachines. Maar eigenlijk klopt dat niet helemaal. Want strikt genomen optimaliseer jij jouw website voor je ideale klant met hier en daar een technische aanpassing. Zoekmachines beoordelen websites op de snelheid, relevantie, leesbaarheid (techniek en tekst) en autoriteit. De techniek moet in de basis goed zijn. Heb jij dit goed voor elkaar en is je website snel en technisch leesbaar voor de zoekmachine, maar heb je nog weinig content op je website. Dan is het tijd voor actie en ga aan de slag met het schrijven van artikelen op je website. Eerder in deze blog gaf ik al aan dat je je naamsbekendheid kunt verhogen door antwoord te geven op de vragen die jouw ideale klant heeft. 

In elk artikel of blog dat je schrijft kun jij antwoord geven op de vraag die jouw ideale klant heeft. En hoe beter jij antwoord kunt geven op de vragen die jouw ideale klant heeft hoe hoger jij gewaardeerd zult worden in zoekmachines. En hoe hoger gewaardeerd in zoekmachines, hoe meer verkeer jij genereert. Hoe meer verkeer hoe groter je naamsbekendheid. Dus ben jij nog niet aan het bloggen? Ga dat direct aan de slag, want hier liggen echt kansen om jouw naamsbekendheid te vergroten!

Vergroot je naamsbekendheid door consistent aanwezig op relevante social media kanalen

Je kunt je naamsbekendheid vergroten door consistent aanwezig te zijn op social media waar jouw ideale klant is. Onderzoek dus eerst goed op welk kanaal jij jouw ideale klant kunt vinden. Omdat je nu weet welke pijnpunten, behoefte, verlangens en frustratie jouw ideale klant heeft, weet je ook met welke content je hem of haar kunt verblijden op social media. Want hoe beter jij weet aan te sluiten op de behoefte die zij hebben, hoe groter de kans is dat jij meer views, likes, interactie en volgers jij genereert. Hoe hoger jouw interacties zijn per post, hoe vaker jij wordt getoond en hoe vaker jij wordt getoond hoe groter de kans is op een groter bereik.

Je naamsbekendheid vergroten door te adverteren op social media met waardevolle content

Daar waar SEO op de lange termijn werkt, is het ook verstandig om te werken aan je korte termijn strategie. Maar wel met een kanttekening. Het heeft natuurlijk geen zin om te adverteren met alleen een link naar je homepage. Wil jij je naamsbekendheid vergroten met advertenties, dan zul je mensen een reden moeten geven om mensen te laten stoppen met scrollen op hun tijdlijn en op jouw advertentie te klikken. Voor veel kennis ondernemers is de concurrentie met name op Facebook en Instagram groot. Je zult dus niet alleen meer moeite moeten doen met een goede tekst, visuals of video om op te vallen. Daarnaast betekent een hogere concurrentie natuurlijk ook een hogere prijs die je betaald om jouw advertentie te kunnen laten zien aan jouw ideale klant. 

Zorg dus dat je naast een redelijk budget ook zorgt voor waarde die je geeft. Daarnaast wil je natuurlijk wel dat je advertenties iets opleveren. Je stopt er immers geld in en dat wil je graag weer terugverdienen. Ik raad je dan ook aan om alleen met dat te adverteren waarmee je waarde biedt, maar ook iets terug krijgt. Een goed voorbeeld hiervan is het adverteren voor je weggever, waarmee jij leads verzameld, of het adverteren van je webinar of Masterclass. Op deze manier koop je dus eigenlijk je leads, die je later weer kunt opvolgen. 

Naamsbekendheid vergroten door social media

Adverteer op Google om je naamsbekendheid te vergroten

Ook op Google kun je adverteren middels Google Ads. Je adverteert bijvoorbeeld op een zoekwoord, zodat als mensen dat betreffende zoekwoord intoetsen op Google jouw advertentie verschijnt. je kunt ook adverteren op mensen die bijvoorbeeld jouw website al eens hebben bezocht, maar geen actie hebben ondernomen (retargeting). Dit laatste heeft overigens alleen nut als je flink wat websitebezoekers per maand hebt gegenereerd op de betreffende pagina. Voor veel lokale ondernemers is dit een uitkomst. Denk aan een zoekwoord “Kapper Lutjebroek” of “Trimsalon Zandvoort”. Je kunt het ook inzetten als mensen heel specifiek naar iets op zoek zijn. Denk aan “sportschool in Haarlem” of “fotocursus in Breda”. Je merkt het wellicht al, als een product of een locatie zal meer resultaat opleveren dan een “verkooptraining online” of “social media expert”. Je bent zo veel minder specifiek en daardoor is de concurrentie hoger. je betaald waarschijnlijk meer voor een minder goed resultaat. Wat wel zo is, is dat mensen die op deze manier zoeken in een heel andere koopfase dan iemand die nog oriënterend is. Heb je eenmaal conversie, dus iemand die vanuit jouw ad, klikt naar jouw website, is de kans wel weer groter dat ze direct contact opnemen of een aankoop doen, dan mensen die nog oriënterend zijn. Ga voor jezelf dus na hoe je wilt adverteren en of dit past bij de fase van de klantreis waarin de mensen zitten die jij wilt bereiken 

Vergroot je naamsbekendheid door te gaan gastbloggen

Gastbloggen is een fantastische manier om te werken aan je autoriteit. Werk samen met influencers en vergroot je naamsbekendheid. Het is een vorm van linkbuilding, tenminste, als je natuurlijk een follow-link mag plaatsen in het artikel wat je hebt geschreven. Net zoals in het gewone leven is het vaak zo dat als anderen positief over je zijn, de kans groter is dat mensen jou aanbevelen bij anderen. Online werk dat ook zo. Hoe meer verwijzingen jij weet te verzamelen, hoe relevanter en waardevoller jij blijkbaar bent voor je doelgroep. Zoekmachines waarderen websites die veel verwijzingen hebben boven website die minder verwijzingen hebben. Maar let op, want deze verwijzingen moeten dus wel waardevol relevant en boeiend zijn voor je doelgroep. En exact dat wordt bij linkbuilding wel eens vergeten. Het lukraak delen van links op een linkpagina zonder dat dit enige relatie of toegevoegde waarde met elkaar heeft, levert je juist minder zichtbaarheid op. Je koopt in het echte leven toch ook geen fans? Online dus ook niet. Ga dus voor een goede samenwerking door bijvoorbeeld te gastbloggen. Jij schrijft bijvoorbeeld een waardevol artikel voor een website, die relevant is voor de doelgroep waar je de website op gaat plaatsen. Daarnaast is het belangrijk dat die gerelateerd aan jouw business. Op deze manier verwijs je op een waardevolle manier naar elkaar en dat wordt zowel door de bezoeker en dus ook door zoekmachines gewaardeerd. Hoe meer waardevolle verwijzingen jij hebt hoe vaker je wordt getoond in zoekopdrachten en dat heeft natuurlijk een positieve invloed op het vergroten van je naamsbekendheid.

gastbloggen

Vergroot je naamsbekendheid door te netwerken op netwerkevenementen

Online is belangrijk, maar vergeet ook offline niet als het gaat om het vergroten van je naamsbekendheid. Zijn er netwerkbijeenkomsten in de buurt, of misschien ben je wel lid van een ondernemersvereniging. Alle bijeenkomsten die je kunt bijwonen is een kans om je naamsbekendheid te vergroten. Als niemand weet wat je exact doet, hoe kun je dan verwachten dat je bedrijf een succes wordt? Praat met mensen en vertel wat je doet. Vraag altijd om visitekaartjes in plaats dat je ze alleen uitdeelt. Jij zorgt dan dat je in de lead bent om contact te leggen in plaats van dat je de de actie bij een ander laat. Want als je afwacht tot mensen contact met jou op gaan nemen, kun je in de meeste gevallen lang wachten.

Spreker op een podium (on- en offline) zorgt voor meer naamsbekendheid

Als kennisondernemer is het spreken op een podium een hele goede manier om je naamsbekendheid te vergroten. Dit kan natuurlijk zowel off- als online. Leg contact met andere ondernemers om te vragen of je een keer een gratis webinar, masterclass of workshop mag verzorgen. Zo leren meer mensen je kennen en leren ze welke expertise je in huis hebt. Door het delen van jouw kennis raken mensen geïnspireerd en wellicht ook enthousiast van jou. Ze delen het misschien wel op social media en vertellen het tegen andere ondernemers. Het is een uitgelezen kans om je naamsbekendheid te vergroten. In eerste instantie is het geven van een dergelijke workshop of masterclass een investering in tijd, maar als je in goed overleg met de ondernemer waarvoor je de masterclass, webinar of workshop geeft aan het eind van je presentatie een aanbod mag doen, haal je hier zelf nog business uit. Zo vergroot je niet alleen je naamsbekendheid, maar kun je er ook nog omzet uit halen.