Maak je marketing meetbaar: de belangrijkste KPI’s voor coaches

Stella Marketingstrateeg en implementatiespecialist

Luister je liever dit artikel? Luister dan mijn podcast Maak je marketing meetbaar op Spotify.

Zomaar lukraak aan de slag gaan met marketing is geen goed idee. Zonder heldere strategie en de juiste uitvoering hiervan ben je vooral veel tijd en energie aan het investeren in iets waarvan je niet weet of het wel werkt. Door je marketing meetbaar te maken kun je heel helder zien wat je marketinginspanningen hebben opgeleverd.Maar hoe maak je marketing meetbaar? In dit artikel leg ik je uit hoe je dit doet.

Maak je marketing meetbaar door het gebruik van KPI’s


KPI is een afkorting voor Key Performance Indicators. Door het kiezen van de juiste indicators (metrics) kun je de prestaties van je marketingactiviteiten inzichtelijk maken.
KPI’s worden geformuleerd als concreet doel. Zo kun je zien waar je het goed doet en waar nog winst te behalen valt. Een goede KPI stel je op volgens het SMART-principe. Dat betekent dat hij moet voldoen aan de volgende eisen:

S – Specifiek

M – meetbaar

A – acceptabel

R – realistisch

T – tijdgebonden

Marketing meetbaar maken, welke indicatoren zijn belangrijk?

Let erop dat je hier heel kritisch op bent. Er bestaan complete dashboards die je kunt aanschaffen om alles wat je doet inzichtelijk te maken, maar wil je dit ook? Vaak geeft dit alleen maar meer afleiding en ruis en zorgt het ervoor dat je je focus verliest om waar het werkelijk om gaat, namelijk resultaat behalen met effectieve marketing.

De belangrijkste KPI’s heb ik voor je op een rijtje gezet:

Marketing meetbaar maken: meet de groei van je omzet

Het is misschien een open deur, maar je marketinginspanningen zouden wel moeten leiden tot meer resultaat. Door inzichtelijk te maken of je omzet groeit, kun je heel gemakkelijk zien of er een relatie is tussen je campagnes en het resultaat wat je behaald. Hou deze cijfers dan ook maandelijks voor jezelf bij om inzicht te krijgen in de groei van je bedrijf.

Websitebezoekers en de herkomst hiervan

Op de hoogte zijn van het verkeer op je website is enorm belangrijk.Dit kun je meten middels de tool Google Analytics. Maak je gebruik van WordPress? Dan kun je middels de Site Kit plugin van Google je websiteverkeer en de bron hiervan heel gemakkelijk zien op de backend van je website. Komt het meeste verkeer organisch binnen, of via betaalde advertenties op Google? Wellicht ontvang je veel verkeer via social media of via advertenties op een van deze platforms? Door deze cijfers met vaste regelmaat te bekijken krijg je inzicht en weet je waar kansen liggen. Heb je veel geïnvesteerd in het schrijven van SEO-artikelen, maar neemt het verkeer niet toe? Dan gaat er natuurlijk iets mis. Maar het kan ook zo zijn dat je websiteverkeer wel toeneemt, maar er niet meer leads worden verkregen. Ook dan is het belangrijk om te onderzoeken wat er mis gaat, zodat je kunt verbeteren en het resultaat van je marketinginspanningen kunt verhogen.

Conversiepercentage van bezoeker naar lead

Hoe meer leads je genereert, bijvoorbeeld door het aanbieden van een weggever of een vrijblijvend gesprek, hoe meer verkoopkansen je genereert. Het is dan ook belangrijk om inzicht te hebben van het percentage websitebezoekers dat vervolgens omgezet wordt naar een lead. Stel je hebt 300 bezoekers per maand op je website, waarvan je er 5 hebt weten om te zetten naar een lead, dan is je conversiepercentage 1,66%. Gemiddelde conversies liggen tussen de 3-5% dus dan is er nog wat werk aan de winkel.

Je marketing meetbaar maken voor coaches

Klantwaarde

Wanneer je weet wat een klant gemiddeld bij je uitgeeft en dat is als coach vaak veel makkelijker in te schatten. Waarschijnlijk heb je slechts enkele trajecten en weet je wat een gemiddelde klant je oplevert. Door dit inzichtelijk te maken, weet je ook of je wellicht teveel uitgeeft aan je marketinginspanningen en tot de conclusie komt dat je marketing verkeerd inzet.

Kosten per lead

Door je totale marketinguitgaven te weten en te weten hoeveel leads je hebt verzameld, weet je ook wat de kosten zijn per lead en of dit in verhouding staat met wat een lead daadwerkelijk oplevert. Dit gegeven kun je dus alleen bepalen als je de klantwaarde van je lead weet. Een lead die klant wordt en daarmee 5K investeert, mag natuurlijk meer kosten dan een leads die klant wordt en een  product afneemt van 500 euro. 

Conversiepercentage van lead naar klant

Dit conversiepercentage bereken je op dezelfde manier als het berekenen van het conversiepercentage van bezoeker naar lead. Belangrijk om te weten  hoeveel van de warme leads er daadwerkelijk converteren naar klant. Met beide conversiepercentages kan je vervolgens uitrekenen hoeveel bezoekers je nodig hebt om het gewenste aantal klanten te realiseren.

Kosten per klant

Nu je weet wat de kosten per lead zijn, is het natuurlijk ook belangrijk om te weten wat de kosten zijn per daadwerkelijk geconverteerde klant. Als het goed is zou een effectieve marketingstrategie je geld op moeten leveren. Maar dat weet je alleen zeker als je de resultaten van je inspanningen meet, analyseert en aanpast waar nodig. 

Return on Investment (ROI)

Return on investment, of rendement op investeringen verantwoord hoe je marketinginspanningen inkomsten genereren voor je coachpraktijk.

ROI wordt uitgedrukt in percentages. De standaardformule om je marketing ROI te berekenen gaat als volgt: de opbrengst : de investering x 100.
Stel dat je marketingactiviteiten deze maand  €1000,- gekost en de opbrengst hiervan is €2000,-. De ROI is in dit geval dus 2000 : 1000 x 100 = 200%. Je marketing ROI is in dit geval dan ook positief.

Je marketing meetbaar maken is niet ingewikkeld

Gaat het je al een beetje duizelen. Niet nodig! Door elke maand een half uurtje vrij te maken om inzicht te krijgen in je marketinginspanningen, kun je marketing echt effectief inzetten, zodat het je ook echt resultaat gaat opleveren en dat is natuurlijk wat je wil!

Als marketingstrateeg en implementatiespecialist help ik gevestigde coaches met een marketingstrategie op maat en de complete implementatie. Onderdeel van mijn dienstverlening is dat je mijn zelf ontwikkelde KPI sheet ontvangt Hiermee maak je heel gemakkelijk je cijfers inzichtelijk en weet je direct of je inspanningen leiden tot resultaat en je kunt bijsturen waar nodig. 

Wil je weten hoe ik je kan helpen? Boek dan een vrijblijvend strategiegesprek bij mij in. Tijdens dit gesprek bespreek ik graag de groeikansen die ik voor je zie. Je boekt de sessie bij mij in door op onderstaande button te klikken.

Er zijn maar een paar plekjes per maand beschikbaar.