Maak van je leads klanten, maar hoe doe je dat voor jouw praktijk?

Stella Marketingstrateeg en implementatiespecialist

Je wil meer nieuwe klanten genereren voor je praktijk. Je weet dat je potentiële klanten (leads) kunt realiseren door een weggever te creëren. En dat lukt je aardig, want er zijn al behoorlijk wat potentiële klanten die je weggever hebben gedownload. Maar hoe maak je van je leads klanten? In dit artikel leg ik het je uit.

Misschien heb je wel eerder gehoord dat mensen gemiddeld 7 contactmomenten nodig hebben voordat ze klant bij je worden. Een contactmoment kan het lezen van een blog of je social media posts zijn, maar ook het downloaden van je weggever. De kunst is om je niet alleen te focussen op de 7 benodigde contactmomenten, maar je de juiste informatie op het juiste moment bij de juiste persoon te krijgen. 

Maak van je leads klanten doordat je de klantreis begrijpt

Voordat we een aankoop doen dat van waarde is moeten we ons eerst bewust zijn van een probleem en hier last van hebben, vervolgens zoeken we naar informatie hoe we dit kunnen oplossen en pas als we tot de conclusie komen dat we het probleem niet zelf kunnen of willen oplossen, gaan we op zoek naar een expert die de oplossing heeft en ons het gewenste resultaat kan leveren. Dit noemen we de klantreis of de customer journey. 

Maak van je leads klanten door ze langzaam op te warmen

Een potentiële klant kan op elke fase van de klantreis bij je binnenkomen, maar moet op de juiste wijze worden opgevolgd. Het op de juiste manier opvolgen van je leads wordt ook wel lead nurturing genoemd. Door je potentiële klant haarfijn te kennen en te weten welke problemen, pijnpunten, wensen en verlangens zij hebben, kun jij hen voeden met de juiste informatie die waardevol is. Je kunt je expertstatus claimen en laten zien dat je een geloofwaardige en betrouwbare partner bent. 

Maak van je potentiële klanten, betalende klanten door waardevolle content aan te bieden.

Met lead nurturing kun je waardevolle content leveren aan je leads in verschillende stadia van hun reis. Maak je content divers en gebruik verschillende soorten content, zoals video’s, blogs, podcasts en casestudy’s. Hou er rekening meer dat niet iedereen op dezelfde manier content tot zich wil nemen: de ene persoon leest liever terwijl de ander luistert. En weer een ander kijkt liever een video. Door waardevolle content  aan te bieden, kunnen potentiële klanten niet alleen weloverwogen beslissingen nemen, maar blijven ze ook betrokken en geïnteresseerd in je aanbod. Zo raak je leads die misschien nog niet koopklaar waren niet kwijt en kun je in een later stadium van je leads klanten maken.

Van leads klanten maken door het lead nurturingproces te automatiseren 

Automatisering speelt een belangrijke rol bij het warm maken en houden van je leads  Door gebruik te maken van automatiseringstools, zoals Mailblue, kun je gepersonaliseerde e-mailreeksen instellen, en naar wens op een specifiek moment of na een specifieke actie mails versturen. Zo kun je een waardevol proces automatisch inrichten, zonder dat dit afbreuk doet aan de kwaliteit die je jouw leads kan geven. In dit geautomatiseerde proces kun je de juiste informatie op het juiste moment aan de juiste persoon presenteren, Zo zorg je ervoor dat je pas een aanbod doet als iemand voldoende informatie heeft gekregen, je bezwaren hebt kunnen wegnemen en hebt laten zien dat jij de expert bent in je vakgebied en jij de het probleem wat zij ervaren op kunt lossen. 

Wil je hulp bij het genereren en opwarmen van je leads, zodat je potentiële klanten ook daadwerkelijk betalende klanten worden?

Als marketingstrateeg voor ambitieuze coaches en therapeuten help ik je graag om dit proces met de juiste strategie en de juiste uitvoering te realiseren.

Laat mij je tijdens een vrijblijvende strategiesessie adviseren over de marketingkansen die ik voor jouw praktijk zie, zodat je meer nieuwe klanten naar je praktijk gaat trekken en meer omzet, meer winst gaat behalen. Klik op onderstaande button om een afspraak in mijn agenda in te boeken. Maar let op, er zijn maar een paar plekjes per maand beschikbaar