Je merkwaarden formuleren is essentieel, juist als je coach bent

Stella Marketingstrateeg en implementatiespecialist

Merkwaarden formuleren. Misschien denk je dat dit alleen is weggelegd voor grote organisaties. Maar wist je dat het formuleren en het bewust zijn van je merkwaarden juist als coach heel belangrijk is? Hoe dat zit, leg ik uit in dit artikel.

Luister je liever? Beluister dan mijn podcast over het formuleren van je merkwaarden. 

Het nut van merkwaarden formuleren

Merkwaarden geven aan wat een merk waardevol maakt voor de doelgroep, ze geven je bedrijf een karakter. Je kunt het zien als de menselijke eigenschappen van je bedrijf. Eigenschappen waarin mensen zich kunnen herkennen en zich ermee willen verbinden. Merkwaarden zijn een belangrijk onderdeel van je merkidentiteit en maken je onderscheidend. Door je hier bewust van te zijn en dit uit te dragen, zorg je dat je aantrekkelijk bent voor klanten en stakeholders die passend zijn bij jouw merkwaarden. 

 

Het verschil tussen merkwaarden en kernwaarden

Merkwaarden, brand core values en kernwaarden worden nog weleens door elkaar gebruikt. Voor alle drie geldt dat het eigenschappen zijn waar mensen zich mee kunnen identificeren. We spreken over merkwaarden als het gaat over eigenschappen die extern gericht zijn, dat wil zeggen, waar jouw klant zich in kan herkennen. Hier staat de klant centraal, in plaats van jouw bedrijf. Dit noemen we “outside-in”. Kernwaarden en brand core values worden over het algemeen “inside-out” gebruikt, denk aan wat je drijfveren zijn en wat jij belangrijk vindt.

Brand values voor coaches

 

Coaches en het belang van hun merkwaarden

Coaches die merkwaarden hebben geformuleerd en hier bewust van zijn, bereiken meer resultaat met marketing en sales. Enerzijds komt dit doordat zij een helder kompas hebben dat ze richting geeft en exact weten welke boodschap ze moeten uitdragen om de juiste klanten aan te trekken. Anderzijds doordat ze heel duidelijk zijn in hun merkwaarden, voelen de juiste mensen zich aangetrokken tot de coach die past bij de merkwaarden. Een coach is vaak persoonlijk betrokken bij het leven van hun klanten. Om die reden wordt een coach pas gekozen als hun klant er zeker van is dat ze dezelfde waarden centraal stellen. 

 

Voorbeelden merkwaarden voor coaches

Wanneer je jouw waarden gaat opstellen begin dat bij het omschrijven van je overtuigingen. Vanuit welke principes opereer je dagelijks? Wat doe je in de praktijk? Voorkom begrippen die niks zeggen, zoals professioneel, kwalitatief en ontzorgen. Wat voor de één professioneel is, is voor de ander amateuristisch. En wat is ontzorgen nu eigenlijk? Het zijn begrippen die nader uitleg nodig hebben voordat het begrepen wordt en dan zegt het eigenlijk niets. Om je op weg te helpen heb ik wat voorbeelden van merkwaarden opgesomd.

Empathie
Compassie
Respect
Vertrouwen

Transparant
Rechtvaardig
Gelijkheid
Oprecht

Eerlijk
Integer
Innoverend
Onafhankelijk

Solidair
Vrijheid
Toegankelijk
Open

Leergierig
Ambitie
Vastberaden
Vindingrijk

Pragmatisme
Loyaliteit 
Creatief 
Toegewijd
Flexibiliteit

Deskundigheid
Vakmanschap
Eenvoud
Holistisch
Rationeel

Intuïtief
Actiegericht
Oplossingsgericht
Authentiek

Ben jij coach en heb je nog geen merkwaarden geformuleerd? Als marketingstrateeg en implementatiespecialist voor coaches helpt Marketingcomponist je met een marketingstrategie op maat en de complete implementatie van deze strategie naar meer resultaat in de vorm van meer omzet en aantal klanten.

Wil je weten of ik je kan helpen met jouw marketing-uitdagingen? Boek dan een vrijblijvend strategiegesprek bij mij in. Tijdens dit gesprek bespreek ik graag de groeikansen die ik voor je zie. Je boekt de sessie bij mij in door op onderstaande button te klikken.

Er zijn maar een paar plekjes per maand beschikbaar.