Van marketingstrategie naar marketingplan doe je zo!

Stella Marketingstrateeg en implementatiespecialist

Luister je liever? Ik heb dit artikel ook opgenomen in de vorm van een podcast. je luistert hem hier:

In mijn eerdere blog heb ik de basis van een effectieve marketingstrategie beschreven. Maar een strategie alleen natuurlijk nog geen omzet, winst en nieuwe klanten op.

De strategie moet daarom worden vertaald naar een concreet plan. In dit artikel leg ik je hoe je van een marketingstrategie naar marketingplan kunt komen,  waar zo’n concreet plan uit bestaat en hoe je dit zelf kunt uitvoeren.

Optimaliseer je website voor zoekmachines (SEO)

De eerste stap van marketingstrategie naar een marketingplan is dat je jouw website gaat optimaliseren voor de zoekmachine, zodat je website zichtbaar is in zoekmachines en vindbaar is voor jouw doelgroep. Zo vergroot je je zichtbaarheid en genereer je meer verkeer naar je website. Zoekmachines hebben een aantal criteria waarop websites worden gerangschikt.
Hoe beter jouw website aan deze criteria voldoet, hoe meer kans je maakt dat jouw website een hogere positie in de zoekmachine bemachtigt.

Zo is het onder andere belangrijk dat de techniek van je website op orde is. Hiermee wordt bijvoorbeeld bedoeld dat je website snel is en geen dode links (404-pagina’s) heeft. Dat je unieke zoekwoorden gebruikt per pagina en blogbericht, die passend zijn bij je doelgroep. Daarnaast is het van belang dat de opbouw van je website logisch is, denk aan titels, tussenkopjes, menustructuur en verwijzingen van en naar pagina’s kloppen.

Tenslotte is het verkrijgen van links van andere websites naar jouw  website van belang. Want wanneer iemand verwijst naar jou, is dit een blijk van vertrouwen. Dit kun je bereiken door middel van gastbloggen, het aanmelden bij online bedrijfsgidsen en het actief deelnemen aan relevante communities.

Van marketingstrategie naar marketingplan: Website conversie-optimalisatie


Een conversie is een actie die door je bezoeker wordt uitgevoerd op je website. Dit is bijvoorbeeld het doen van een aankoop, het invullen van een formulier of het inschrijven op een nieuwsbrief. Conversieoptimalisatie is het proces van het analyseren en verbeteren van de gebruikerservaring op een website met als doel het verhogen van het percentage bezoekers dat overgaat tot een gewenste actie. Het draait allemaal om het begrijpen van het gedrag van de gebruiker, het identificeren van obstakels en het implementeren van veranderingen om de conversie te stimuleren. 

Door conversieoptimalisatie kun je meer waarde halen uit je bestaande verkeer. In plaats van te investeren in het aantrekken van nieuwe bezoekers, kun je de aandacht richten op het verhogen van de conversie van degenen die al op je website komen. Dit resulteert in een hogere return on investment (ROI) en efficiënter gebruik van je marketingbudget. Daarnaast verhoogt het de gebruiksvriendelijkheid van je website, omdat je beter kunt aansluiten op de behoefte en het gedrag van de bezoeker.

Concreet marketingplan

Contentstrategie: de uitwerking van je marketingstrategie naar een marketingplan

Wanneer we een aankoop doen die van waarde is, doorlopen we verschillende fases. Dit noemen we de klantreis. In de eerste fase van de klantreis ervaren we een probleem, maar weten niet wat de oorzaak is. Dit is de awareness fase. In de tweede fase ervaren we een probleem en weten we welke oplossingen zijn om ons probleem op te lossen, maar we weten nog niet welke oplossing geschikt is voor ons specifieke probleem. Dit is de consideration fase. In de laatste fase, de decision fase, ervaren we een probleem, weten we welke oplossing voor ons specifieke probleem nodig is en bekijken we verschillende aanbieders die deze oplossing bieden om daar de beste keus uit te maken. Door de juiste informatie op het juiste moment aan de juiste persoon aan te bieden in de vorm van kwalitatieve en waardevolle content, die aansluit op de wensen en behoefte van de bezoeker, help je de mensen om naar een volgende fase in de klantreis te komen.

Kies de juiste formats en kanalen op basis van je doelgroep en het type content dat je wilt delen. Denk aan blogposts, video’s, infographics, e-books, social media berichten etc.
Het gebruik van storytelling, visuele elementen en interactieve componenten kan de betrokkenheid aanzienlijk vergroten.

Een consistente aanwezigheid is essentieel om de aandacht van je doelgroep te behouden en een betrouwbaar merkimago op te bouwen. Maak gebruik van een content kalender en gebruik tools om je contentproductie en -distributie te plannen. Dit helpt je om de consistentie, kwaliteit en variatie te waarborgen.

Consistent leads genereren met leadgenererende content

Wil je blijven groeien is het consistent genereren van leads essentieel. Dit kun je realiseren door het maken van leadgenererende content. Deze vorm van content dient perfect aan te sluiten op de reis waar potentiële klanten zich op dat moment in bevinden. Het doel van deze content is om potentiële klanten aan te moedigen hun contactgegevens achter te laten, zoals e-mailadressen, namen of telefoonnummers, waardoor ze in potentiële leads worden omgezet. Deze leads hebben een hogere kans om geconverteerd te worden naar betalende klanten. Door nuttige en relevante informatie te verstrekken, positioneer je jezelf als een expert in jouw vakgebied. Potentiële klanten zullen eerder geneigd zijn om zaken met jou te doen als ze je beschouwen als een expert in jouw branche. Zorg ervoor dat de content waardevol is voor jouw doelgroep. Dit kunnen educatieve artikelen, handleidingen, whitepapers, e-books, video’s of webinars zijn. Bied praktische informatie of oplossingen voor hun problemen, waardoor ze gemotiveerd worden om hun contactgegevens achter te laten.

Lead nurturing, converteer je leads naar klanten

Lead nurturing is het proces waarbij potentiële klanten die je leadgenererende content tot zich hebben genomen, worden gevoed en begeleid in de klantreis . Het doel is om vertrouwen op te bouwen en uiteindelijk te converteren naar betalende klanten.

Dit kun je doen door een geautomatiseerde reeks mails in te richten met waardevolle content die perfect aansluit op de behoefte van de potentiële klant in de juiste fase van klantreis. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een funnel in te richten in Mailblue

Analyseer en optimaliseer je marketingstrategie en marketingplan

Om van een effectieve marketingstrategie naar een marketingplan te komen is essentieel voor het succes van een bedrijf. Maar het uitvoeren van marketingactiviteiten alleen is niet voldoende. Om echt succesvol te zijn, zul je jouw inspanningen voortdurend moeten analyseren en optimaliseren. Stel meetbare KPI doelen op en monitor regelmatig de prestaties van uw leadgenererende content. Analyseer welke content het beste presteert in termen van het genereren van leads. Pas uw strategie aan op basis van deze inzichten en experimenteer met verschillende formats en benaderingen.

Het uitvoeren, analyseren en optimaliseren van jouw marketingactiviteiten is een continu proces en sterk afhankelijk van technologische ontwikkelingen. Blijf ook nieuwe tools en technieken verkennen die je kunnen helpen bij het analyseren en optimaliseren van je marketingactiviteiten, zoals AI, en nieuwe platformen.

Ben je klaar met aanrommelen en wil je nu echt resultaat behalen met jouw marketingactiviteiten?

Veel van mijn klanten lopen ertegenaan  dat ze heel veel marketingactiviteiten ondernemen, maar dat er geen strategie en een concreet plan aan ten grondslag ligt. Het resultaat hiervan is dat ze heel veel tijd kwijt zijn aan marketing, maar dat het niet het gewenste resultaat oplevert dan dat ze uiteindelijk hadden gehoopt. 

Herken jij jezelf hierin, stop dan met aanrommelen, maar laat mij je helpen om wel resultaat te behalen in de vorm van meer omzet, winst en aantal klanten. 

Als marketingstrateeg en implementatiespecialist help ik je met een marketingstrategie op maat, het vertalen van de strategie naar een concreet plan, het technisch implementeren van deze strategie voor jou en help ik je met het analyseren en optimaliseren van je strategie en activiteiten.

Ben je benieuwd hoe ik je kan helpen in jouw specifieke situatie? Boek dan een vrijblijvende strategiesessie bij mij in, ik kijk dan graag naar je groeikansen en samen kijken we of ik de juiste persoon ben die je kan helpen om jouw marketing in één keer voor elkaar te maken met als doel, meer omzet, meer winst en meer klanten voor jou bedrijf. Je boek vrijblijvend een afspraak bij mij in door op de volgende button te klikken.