Waar moet een goede website aan voldoen?

Stella Marketingstrateeg en implementatiespecialist

Een goede website voor je bedrijf is essentieel om zichtbaar en vindbaar te zijn voor je doelgroep. Maar wat is nu een goede website en hoe zorg je dat je goed zichtbaar en vindbaar bent?  

Tip 1: Een goede website is er voor je bezoeker niet voor jou

Je website is er op gericht om te laten zien dat je de wensen behoefte pijn en verlangens van je doelgroep kent, begrijpt en een oplossing biedt voor deze wensen, pijn, behoefte en verlangens. Veel ondernemers zijn geneigd om direct iets over zichzelf te vertellen. “De beste in ons vakgebied” Of wij begrijpen wat jij wilt”. Met andere woorden, we kloppen onszelf eerst op de borst. Maar de enige die bepaald of dat waar is, is de doelgroep en niet jijzelf. 

De bezoeker wil weten wat jij kan doen om zijn of haar probleem op te lossen. Als een bezoeker op de website komt, moet het dus direct zichtbaar zijn voor wie je welke problemen kunt oplossen en welke belofte je doet. Plaats een mooie foto in je header, het liefst van jezelf en bedenk een titel en een ondertitel die deze informatie op de juiste wijze weergeeft.

Tip 2: Een goede website heeft een duidelijk menu 

Een goed menu geeft direct een goed overzicht van de belangrijkste informatie die je wilt presenteren. Veel ondernemers hebben moeite met het kiezen van de belangrijkste informatie. Durf kritisch te kijken naar je website en bepaal welke informatie nu echt van belang is. 

Stel je bent voedingscoach en helpt mensen naar een gezonder leven. Zou je dan in het menu een button moeten maken met de werkwijze? Nee, want dit zegt niets over de oplossing. Je kunt je werkwijze prima kwijt op de salespagina waar jij jouw dienst verkoopt.

Maak het menu dus zo makkelijk en overzichtelijk mogelijk. Meestal volstaat de volgende structuur:

  • Dienst
  • Blog
  • Over ons
  • Contact

Tips waar een goede website aan moet voldoen

Tip 3: op een goede website is de informatie gecentraliseerd 

Veel ondernemers hebben de neiging om zoveel mogelijk informatie op verschillende plekken te plaatsen omdat ze bang zijn dat de bezoeker niet alle informatie vind op één pagina. Je bezoeker wil graag dat op de pagina waar ze op klikken ook de informatie de vinden is waar ze in eerste instantie naar op zoek waren. Zorg dat je per onderwerp één pagina maakt en daar zo volledig mogelijk bent. Mar volledig is niet hetzelfde als veel informatie. Zorg dat je bezoeker de belangrijkste informatie heeft op de pagina waar het ook hoort. 

Tip 4: Een goede website is geschreven door een copywriting i.p.v tekstschrijver 

Er is een duidelijk verschil tussen een tekstschrijver en een copywriter. Een tekstschrijver is gericht op het schrijven van een tekst over een bepaald onderwerp die de lezer informeert en taaltechnisch correct is. Een copywriter is erop gericht om de lezer te verleiden, te beïnvloeden, te overtuigen en te motiveren tot het uitvoeren van een actie. Een copywriter schrijf vanuit het oogpunt van jouw ideale klant. Deze vorm van schrijven is de manier waarop je een goede website kunt opbouwen.

Tips 5: Gebruik de TIPS Formule bij landingspagina’s Opt-in pagina en productpagina’s

Ons brein werkt zo dat we eerst geprikkeld moeten worden, voordat we beïnvloed kunnen worden, vervolgens moeten we overtuigd worden voordat we actie ondernemen. Met deze kennis is het niet meer dan logisch dat je de pagina’s waarop je wilt dat de bezoeker actie onderneemt de pagina ook zo inricht. Een goede manier om te onthouden op welke manier een pagina opgebouwd moet worden om actie van de bezoeker te bewerkstelligen is de TIPS formule. Dit staat voor:

Tempt

Je verleidt de bezoeker door te exact aan te geven op welke probleem jij oplost om verder te lezen. Dit betreft een aantrekkelijke header, een titel en ondertitel 

Influence

Hier ga je dieper in op het probleem, waar wil de doelgroep vanaf? Vervolgens geeft je kort aan waarom je de beste oplossing bent voor het probleem. Bijvoorbeeld door kort aan te geven dat je jarenlange ervaring en expertise hebt in en over dat specifieke onderwerp. Let op, je verkoopt hier nog niets, je geeft alleen aan waarom je de beste oplossing bent voor het probleem en pijn van de doelgroep.

Persuade

Wil je mensen overtuigen dat zul je moeten aangeven waarom jij de beste oplossing voor ze bent en hebt. Hier ga je in op het resultaat wat jij de bezoeker kunt bieden als ze voor jou kiezen. Je geeft concreet aan waar je mee kunt helpen en hoe je dat vervolgens doet. Hier geeft je de USP’s aan en geef je aan waarom jij de beste oplossing bent.

Sell

In het laatste gedeelte van de pagina vraag je om het uitvoeren van de actie. Je stipt kort aan wat de bezoeker krijgt als ze de gewenste actie uitvoeren en je zet hier aan tot actie. Dit kan het plaatsen van een order zijn of het aanvragen van een offerte of een gesprek zijn.

Goede copywriting is een goede website

Tip 6: Een goede website heeft eenduidig taalgebruik

Op sommige websites wordt Engels en Nederlands door elkaar gebruikt en dan bedoel ik niet het gebruik van de gangbare woorden. Maar als een coachingsgesprek ineens een “Deep Dive Session” wordt genoemd of een 1-op-1 ineens een “Bilateral Session”, zou ik als lezer niet echt blij worden. Natuurlijk mag je een leuke naam geven aan je dienst, maar hou het wel duidelijk. Ditzelfde geldt voor het gebruik van “U” en “Je”. Maak hier een bewuste keuze in. Persoonlijk vind ik tutoyeren fijner en dat geldt tegenwoordig voor de meeste doelgroepen. Maar in sommige bedrijfstakken, zoals in de financiële wereld of bij de notaris, zul je niet zo snel aangesproken worden als ‘je’. Kijk goed naar je doelgroep en maak hierin een keus. 

Tip 7: Een goede website heeft een aantrekkelijke en overzichtelijke homepage

Mensen worden nu eenmaal geprikkeld door beelden. Zorg dat je bezoekers geprikkeld worden door het eerste wat ze tegenkomen op je website. Het moet uitnodigen om verder te lezen. Begin met een titel en ondertitel die prikkelt en uitnodigt om verder te lezen. Geef daarna aan in korte cijfers drie USP’s aan wat vertrouwen geeft, bijvoorbeeld “50+ klanten geholpen 10+ jaar ervaring in de voedingsbranche 150+ specialisten opgeleid. Vervolgens laat je in een korte tekst weten welke frustratie jij herkend bij de bezoeker en dat jij in het gat zit van de frustratie van bezoeker en het aanbod van de concurrent. 

Hieronder geeft je een kort overzicht van hetgeen wat je aanbiedt, met en direct doorlink naar de betreffende productpagina. Mijn advies is om dit duidelijk herkenbaar te maken door het plaatsen van je diensten in blokken

Na de opsomming van de oplossingen is het fijn als er een aantal reviews en korte quotes weergegeven kunnen worden van klanten met naam en foto erbij. Deze vorm van social proof is belangrijk is het creëren van vertrouwen van de bezoeker.

Daarna is de footer zichtbaar met de belangrijkste informatie voor de bezoeker.

Conclusie: Waar moet een goede website aan voldoen?

Een goede website is er voor de bezoeker, met de juiste informatie op de juiste plek, voorzien van heldere communicatie en geschreven zodat het jouw bezoeker prikkelt, verleid en vertrouwen geeft dat jij de beste oplossing bent voor het oplossingen van het probleem en de pijn die zij ervaren.

Vind je het toch nog lastig om deze tips toe te passen in jouw specifieke situatie? 

Ik help je graag! In het online groeitraject help ik je in 12 weken je online zichtbaarheid te vergroten en een unieke positie in jouw markt te veroveren, zodat jij meer klanten genereert voor jouw bedrijf. Ik voorzie je van strategisch marketingadvies, zodat we jouw bedrijf onderscheidend in de markt gaat zetten, optimaliseer je website voor zoekmachines en voor het behalen van meer conversie en geef je advies over het maken van strategische content, zodat jij on top of mind bent bij jouw ideale klant en de juiste mensen aantrekt.