Een goede website voor je bedrijf is essentieel om zichtbaar en vindbaar te zijn voor je doelgroep. Maar wat is nu een goede website en hoe zorg je dat je goed zichtbaar en vindbaar bent?
Tip 1: Een goede website is er voor je bezoeker niet voor jou
Je website is er op gericht om te laten zien dat je de wensen behoefte pijn en verlangens van je doelgroep kent, begrijpt en een oplossing biedt voor deze wensen, pijn, behoefte en verlangens. Veel ondernemers zijn geneigd om direct iets over zichzelf te vertellen. “De beste in ons vakgebied” Of wij begrijpen wat jij wilt”. Met andere woorden, we kloppen onszelf eerst op de borst. Maar de enige die bepaald of dat waar is, is de doelgroep en niet jijzelf.
De bezoeker wil weten wat jij kan doen om zijn of haar probleem op te lossen. Als een bezoeker op de website komt, moet het dus direct zichtbaar zijn voor wie je welke problemen kunt oplossen en welke belofte je doet. Plaats een mooie foto in je header, het liefst van jezelf en bedenk een titel en een ondertitel die deze informatie op de juiste wijze weergeeft.
Tip 2: Een goede website heeft een duidelijk menu
Een goed menu geeft direct een goed overzicht van de belangrijkste informatie die je wilt presenteren. Veel ondernemers hebben moeite met het kiezen van de belangrijkste informatie. Durf kritisch te kijken naar je website en bepaal welke informatie nu echt van belang is.
Stel je bent voedingscoach en helpt mensen naar een gezonder leven. Zou je dan in het menu een button moeten maken met de werkwijze? Nee, want dit zegt niets over de oplossing. Je kunt je werkwijze prima kwijt op de salespagina waar jij jouw dienst verkoopt.
Maak het menu dus zo makkelijk en overzichtelijk mogelijk. Meestal volstaat de volgende structuur:
- Dienst
- Blog
- Over ons
- Contact
Tip 3: op een goede website is de informatie gecentraliseerd
Veel ondernemers hebben de neiging om zoveel mogelijk info