Je bent al enige tijd ondernemer, maar je hebt het gevoel dat je meer kunt halen uit je bedrijf. Je weet waarschijnlijk wel dat als je doet wat je altijd deed je krijgt wat je altijd kreeg. Je gaat op zoek naar een specialist die je inzicht geeft in je groeimogelijkheden. In je zoektocht kom je verschillende mogelijkheden tegen. Je komt een marketingspecialist tegen, maar ook diverse business coaches. Maar hoe weet je nou wie je nodig hebt in jouw specifieke situatie en wat zijn de verschillen eigenlijk tussen een marketingspecialist en een business coach? In deze blog leg ik het je uit.
Het verschil tussen een marketingspecialist en een business coach
Een marketingspecialist en een businesscoach zijn beide professionals die helpen om een bedrijf te laten groeien, maar ze hebben verschillende focusgebieden en benaderingen.
Een marketingspecialist is iemand die gespecialiseerd is in het ontwikkelen en uitvoeren van marketingstrategieën. Denk bijvoorbeeld aan het analyseren van het marktonderzoek, het vaststellen van doelgroepen, het creëren van een heldere boodschap, het optimaliseren van websites voor zoekmachines en het behalen van een hogere conversie. Ook het bepalen van welke content geschikt is hoe content op de juiste wijze ingezet kan worden voor een beter resultaat behoort tot het focusgebied van een marketingspecialist. Het doel van een marketingspecialist is om je naamsbekendheid, je expertstatus, de bekendheid van je product of dienst te vergroten en een positie in de markt te claimen, met als doel de verkoop te verhogen.
Een business coach is iemand die zich richt op het helpen van individuele ondernemers of teams om hun doelen te bereiken en hun bedrijf te laten groeien. Je kunt hierbij denken aan het geven van advies over hoe ze met bepaalde uitdagingen om moeten gaan. Maar ook het ontwikkelen van vaardigheden zoals leiderschap en communicatie, en het aanbieden van begeleiding en ondersteuning bij het nemen van belangrijke beslissingen. De focus van een businesscoach is gericht is op het helpen van individuele ondernemers of teams om te groeien en hun doelen te bereiken.
Wanneer kies je voor een business coach?
Een business coach kan je helpen met het opstellen van een groeistrategie en het identificeren van knelpunten in je bedrijfsvoering. Een business coach kan helpen bij het nemen van deze beslissingen. Een business coach analyseert kansen en obstakels in je onderneming, zodat jij uiteindelijk zelf doordachte, toekomstgerichte keuzes kunt maken.
Wanneer kies je voor een marketingspecialist?
Als ondernemer wil je groeien en je bedrijf naar een hoger niveau tillen, maar je hebt moeite om je naamsbekendheid te vergroten en je product of dienst aan de man te brengen. Herken jij jezelf hierin dan is het beter om voor een marketingspecialist te kiezen. Zij kunnen je helpen met het opstellen van een strategisch en effectief marketingplan. Hiermee kun jij de juiste doelgroep met de juiste boodschap aanspreken en jezelf onderscheiden van je concurrenten. Een marketingspecialist helpt je om een unieke propositie te ontwikkelen en een sterk merk te creëren en helpt je om je marketingstrategie aan te passen aan deze veranderde omstandigheden.
Heb jij meer aan een marketingspecialist? Kijk goed naar de expertises
Wanneer je online gaat zoeken naar een marketingspecialist zul je er een heleboel tegenkomen. Belangrijk is dat je die marketingspecialist kiest die je echt verder kan helpen. Bekijk goed welke expertises diegene heeft en of dat past bij wat je echt nodig hebt. Stel dat iemand heel goed is in het maken van social media berichten, maar niet de expertise heeft om je website eens goed onder de loep te nemen. Dan ben je geholpen met de consistentie in je social media berichten. Maar wanneer de lezer van je social media bericht naar je website doorgestuurd wordt en daar niet de informatie kan vinden die ze zoeken, zullen ze verward zijn en niet verder kijken op je website. Bedenk van tevoren waar je echt baat bij hebt.
Bekijk ook hoe de marketingspecialist jou gaat helpen
Naast het onderzoek doen naar de expertises van de marketingspecialist, is het ook aan te raden je te verdiepen in hoe iemand verder helpt. Ben jij een ondernemer die al veel tijd kwijt is aan het uitvoeren van je eigen werk, dan helpt het je niet als je kiest voor een online training. Je bent er ook niet mee geholpen als iemand je alleen adviseert en je zelf alsnog al het werk moet gaan uitvoeren. Bedenk dus goed welke werkvorm jij nodig hebt om echt verder te groeien.
Marketingcomponist helpt je met de marketingstrategie en de implementatie van de strategie
Ben je na het lezen van dit artikel tot de conclusie gekomen dat je een marketingspecialist nodig hebt die en goed is op strategisch vlak en de implementatie voor je verzorgt, zodat jij in minder tijd meer resultaat behaald? Ben jij die gevestigde ondernemer die met een concrete strategie resultaatgericht wilt werken? Dan ben je bij Marketingcomponist aan het juiste adres.
Marketingcomponist creëert een geoliede marketingstrategie op maat, volledig voor jou geïmplementeerd, zodat jij resultaatgericht kunt werken. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden, klik dan op onderstaande button voor meer informatie.