Hoe schrijf je een goede blogpost op je website?

Stella Marketingstrateeg en implementatiespecialist

Wil je een goede blogpost schrijven? Top! Want dit artikel leg ik je uit hoe je dat doet.
Als je regelmatig blogt en in jouw blogs antwoord geeft op de vragen die je doelgroep heeft, zal dat je positie in zoekmachines zoals Google aanzienlijk verhogen. Maar hoe schrijf je nu een goede blogpost? In dit artikel lees je er alles over.

Een goede blogpost schrijven kan alleen als je waardevolle informatie geeft

Wanneer je gaat starten met een blog schrijven begin je bij de basis, namelijk de oplossing die jij biedt voor je doelgroep. Stel de belevingswereld van jouw ideale klant voor en beschrijf zijn of haar probleem. Beschrijf vervolgens de oplossing voor het probleem en geef tenslotte aan hoe je hem of haar kunt helpen met jouw expertise.

Een goede blogpost schrijven betekent een zoekwoorden-onderzoek uitvoeren

Een belangrijke stap als je aan de slag gaat met je blog schrijven, is het doen van een zoekwoordenonderzoek. Met een zoekwoordenonderzoek kun je populaire zoekwoorden op zoekmachines achterhalen. Je wilt uiteraard dat je website in zoekmachines verschijnt wanneer er relevante trefwoorden worden ingevuld. Richt je niet teveel op algemene zoektermen, want dat zegt niets over de fase van het aankoopproces waar mensen zich in bevinden. Wanneer je bijvoorbeeld vrouwen coacht naar een gezondere leefstijl, richt je dan niet op het woord coach, want dat is veel te breed. Wat is jouw niche en waarin kun je echt het verschil maken. Ga je daar in verdiepen om beter aan te kunnen sluiten bij je ideale klant.  Als je op zoek bent naar een geschikt keyword, denk eerst zelf goed na voordat je tools gaat gebruiken. Jij kent immer jouw doelgroep het beste. Eventueel kun je Google Keyword Planner gebruiken voor inspiratie en zoekvolumes, zodat jij een blogs schrijven voor je bedrijf ook een succes wordt.

Goede blogpost en seo

Schrijf je blog eerste helemaal uit

Een blog schrijven is een tijdrovende klus. Zelf start ik altijd het het maken van de tussenkoppen zodat er een logische opzet staat voor het verhaal wat ik graag wil delen. Daarna schrijf ik de tekst onder de tussenkoppen helemaal uit. Soms komt het voor dat het verhaal een andere wending krijgt doordat ik andere inzichten krijg die beter passen bij de oplossing die de doelgroep graag wenst. Het gebeurt dan ook regelmatig dat een tekst anders wordt dan ik van tevoren in gedachten had. Om je wat houvast te geven zou ik het volgende doen:

Schrijf je titel en de metadescription als laatste
Juist doordat jouw verhaal een andere wending kan krijgen zou ik de titel als allerlaatste vormgeven, zo voorkom je dubbel werk. Dit geldt ook voor de meta description. Dit is de omschrijving van de inhoud van de pagina en is vaak zichtbaar bij de zoekresultaten pagina van een zoekmachine. Je vertel zo letterlijk aan de zoekmachine waar de blog die je hebt geschreven op gaat.

Schrijf je tekst aan één stuk, zonder te corrigeren
Zo kun je doorgaan met het verhaal wat je wilt vertellen. Zodra de tekst klaar is kun je gaan beginnen met het aanpassen schrappen en aanvullen. op deze manier kun je je allereerst volledig focussen op de oplossing die jij je doelgroep biedt en daarna focussen op het nog beter maken van je tekst. Zo kun je veel efficiënter je blog schrijven en ben jij ook nog eens een stuk productiever.

Laat je tekst even liggen
Start het optimalisatieproces altijd nadat je even afstand hebt gedaan van de tekst. Juist doordat je zo intensief bezig bent geweest met het schrijven van de blog, zie je vaak spel- en stijlfouten over het hoofd. Door afstand te nemen van de tekst en er later op terug te kijken kun je met een heldere blik je tekst opnieuw bekijken.

Zonder zoekmachineoptimalisatie kun je geen goede blog schrijven

Een goede blog schrijven is pas voltooid als deze is geoptimaliseerd voor zoekmachines. Maar is wel de laatste stap in het proces. Je schrijft namelijk eerst voor de doelgroep en daarna past voor de zoekmachine. De volgende punten zijn hierbij belangrijk:

  • Titel
    Staat jouw zoekwoord in de titel, is deze H1 en is de titel niet te lang?
  • Tussenkoppen
    Kloppen de headings (H2 H3 etc.) en bevat minimaal één van deze het keyword
  • URL
    Staat het keyword in de URL en is deze logisch
  • Metadescription
    Heb je helder omschreven waar de tekst over gaat en bevat deze het keyword
  • Alt text van de afbeelding
    Heeft de bijbehorende afbeelding een alt text met het keyword?

Bonustips voor een succesvolle blog schrijven

  • Yoast
    Maak je gebruik van een zelf gehoste WordPress website? Dan is Yoast een handig hulpmiddel om jouw tekst te optimaliseren. Maar staar je vooral hier niet op blind, want een tool is niet perse beter dan jouw heldere blik
  • Deel je post op social media en in relevante groepen!
    Er zijn een heleboel relevante Facebook groepen waarin jij jouw blogpost kunt delen. hierdoor kun je jouw bereik vergroten en maken potentiële klanten kennis met jou als expert in jouw vakgebied.
 
Wil jij ook content maken waarmee je jouw doelgroep raakt, motiveert, prikkelt of inspireert? Overweeg dan eens om samen te werken met een marketingstrateeg. Ik help je graag!
 

In het online groeitraject help ik je in 12 weken je online zichtbaarheid te vergroten en een unieke positie in jouw markt te veroveren, zodat jij meer klanten genereert voor jouw bedrijf. Ik voorzie je van strategisch marketingadvies, zodat we jouw bedrijf onderscheidend in de markt gaat zetten, optimaliseer je website voor zoekmachines en voor het behalen van meer conversie en geef je advies over het maken van strategische content, zodat jij on top of mind bent bij jouw ideale klant en de juiste mensen aantrekt.